startování, atˇ je motor teplý nebo studený.
- Když je motor správně seřízený, nemusí se obsluha o nic starat, cvaknutí přidavače není
neslyšet.
- Před startováním by se zdvihnout plyn musel jen tehdy, pokud by přidavač nebyl zaplý s
předešlého vypínání motoru, to by se ale nemělo stát.
- Když se motor netočí, jde přidavač zapnout obtížněji. Proto když není přidavač zaplý a
obsluha jej zapíná, je lepší nejdříve začít startovat a pak teprve dát akcelerátor nahoru (aby
se přidavač zapnul) a pak akcelrátor dolů (aby se startovalo na plný plyn).
- když podávací čerpadlo pracuje jen při ručním pumpování a ne při startování, je asi
zaseklá tyčka bezpečnostního systému při přetrhlém klíňáku. Šipka na orázku ukazuje na
tyčku, která se někdy může zaseknout, zejména při sundání řemene. V tom případě je
nutno uvolnit tyčku olejem a drátem a překontrolovat napnutí klíňáku. (Když se klíňák
přetrhne, tak napínací kladka touto tyčkou vypne pohon podávacího čerpadla. To pak
funguje jen ručním pumpováním. Aby čerpadlo začalo zas pracovat, musí se tyčka
zamáčknout prstem.)
- půlení motoru
Když se chceme dostat ke spojce, musíme motor posunout dopředu. Sundáme kapotu a
uvážeme motor co nejblíže ke sklu. Tím zavěsíme motor v těžišti. Nejlepší je, když na
hlavách máme tažná oka. Těmi prostrčíme tyčku (jekl) a řetízkem přivážeme k vrátku nebo
co používáme - předtím sundáme horní kryt motoru. Pokud na hlavách jsou jen obyčejné
matice, uvážeme za sací a výfukové potrubí. Odpojíme táhlo akcelerátoru, vytočíme spodní
šrouby silentbloků motoru, odmontujeme cyklonový čistič i s přední rourou, případně
hadičku od nádrže, rozpojíme výfuk, odšroubujeme převodovku od mezikusu k motoru.
Motor nadlehčíme a posuneme k přednímu čelu karoserie. Tím je spojka přístupná
demontáži.
- spojka
Já jsem půlil, protože se přestřihly nýty na lamele. Motor běžel, kvalty jsem řadil i bez
spojky jak jsem chtěl a nic se nedělo. Jeden motorář, který se učil na eresách říkal, že to je
častá závada. Novou lamelu jsem tedy dal s pružinami místo gumových elementů. Nýty má
sice jen tři, ale na větším poloměru a je jinak konstruovaná. Na obrázku je ještě vpravo
přítlačák s měkými lamelami (původní, určená i pro M22) a vlevo s tuhými (novější typ, na
multikáře se neosvědčila pro nutný velký krok vypínání - takže buď drhne nebo se musí dát
předpětí na ložisku, ale třeba má někdo jinou zkušenost). Pokud doma najdete
staré obložení k nýtování nebo lamelu s původním obložením a chcete toto
použít, instalujte výhradně Cosid 3500, tedy měké obložení a ne starší
tvrdé (také v archivu - výběr z wartburga), protože tvrdé praská. Nýty koupíme v
autodílech - duté (jinde například ve spojovcím mat. se duté neprodávají), hliníkové
(protože neničí spojkové kotouče, když se sjede obložení), o průměru 5 mm, dlouhé 8 mm,
s plochou hlavou.
- když je nádrž prorezlá mikropóry nebo nějak se reznutí opakuje, dá se natřít
epoxidovým tmelem vyráběným přímo pro tento účely. Jmenuje se Syndat 110 BG 15,
výrobce Syndat Plzeň, kilovka stojí kolem 500,- Kč.
- utěsnění hřídele táhla akcelerátoru
- stržené kolečko v převodech motorku stěrače lze nahradit kolečkem